هیأت امنا
 
en ورود

 شرح وظایف هیئت امنا

  1. بررسی و تصویب برنامه راهبردی دانشگاه براساس برنامه­ های بالادستی، نیازها و فرصت­های حال حاضر و پیشرو به منظور ارتقای کارکرد محلی، منطقه ­ای و بین المللی و نظارت بر حسن نیل به چشم اندازها.
  2. بررسی و تصویب برنامه عملیاتی دانشگاه به منظور مشخص نمودن وظایف کلیه واحدهای ساختار سازمانی برای نیل به چشم اندازها، ارتقای بهره وری سازمانی و مجموعه اهداف واحدهای سازمانی در سف و ستاد دانشگاه.
  3. تصویب آیین‌نامه های داخلی.
  4. تصویب سازمان اداری دانشگاه بر اساس ضوابطی که به پیشنهاد وزارتخانه‌های مربوط با هماهنگی دانشگاه امور اداری و استخدامی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید.
  5. بررسی و تصویب بودجه دانشگاه که از طرف رییس دانشگاه پیشنهاد می‌شود.
  6. ‌ تصویب بودجه تفصیلی دانشگاه.
  7. تصویب حساب­ها و ترازنامه سالانه دانشگاه.
  8. تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن.
  9. تعیین حسابرس و خزانه‌دار برای دانشگاه .
  10. کوشش برای ارتقای ارئه خدمات تخصصی به جامعه، سرمایه گذاری و جلب کمک‌­های بخش خصوصی و عوائد محلی اعم از نقدی، تجهیزاتی، ساختمانی با رعایت ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور ارتقای سهم درآمدی در بودجه دانشگاه.
  11. تصویب آیین‌نامه‌های مالی­ ومعاملاتی، استخدامی اعضای هیئت علمی و استخدامی همیاران علمی دانشگاه که برحسب مورد پس از تأیید وزارتخانه و سایر مراجع ذی صلاح قابل اجرا می‌باشد.
  12. پیشنهاد میزان فوق‌العاده‌های اعضای هیأت علمی و غیر هیأت علمی که بر حسب مورد پس از تأیید وزارتخانه‌های‌ فرهنگ و آموزش عالی و یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قابل اجرا می‌باشد.
  13. تعیین نحوه اداره واحدهای تولیدی، خدماتی، کارگاهی و بهداشت و درمانی دانشگاه در چارچوب ضوابطی که به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
  14. تعیین میزان پرداخت حق‌التحقیق، حق‌التدریس، حق‌الترجمه، حق‌التألیف و نظایر آن.
  15. بررسی گزارش فعالیت­ها و برنامه­ های دانشگاه که از طرف رییس دانشگاه ارائه می‌شود.
  16. تصویب مقررات استخدامی اعضای هیأت علمی دانشگاه که به منظور هماهنگی پس از تأیید وزارتخانه مربوط قابل اجرا خواهد بود.

 چارچوب کلی وظایف دبیرخانه دائمی هیئت امناء دانشگاه:

بطور خلاصه، همکاری و فعالیت با رئیس دانشگاه (دبیر کمیسیون دائمی و دبیر هیئت امنا) جهت معرفی اعضای حقیقی کمیسیون دائمی و هیئت امنا در دوره­ های جاری و آتی، تنظیم دستورها، هماهنگی برگزاری نشست­ها، تنظیم مصوبات بعد از برگزاری نشست­ها، پیگیری نهایی شدن و ابلاغ صورتجلسه­ های نشست­ها و تکالیف مرتبط با مصوبات هیئت امناء و هماهنگی­ های لازم با مرکز هیئت­های امنا و هیئت­ های ممیزه وزارت متبوع و نظارت بر حسن اجرای مصوبات.

بصورت تفصیلی:

- برنامه ریزی و هماهنگی در تدوین پیشنهادات و دستور جلسات هیئت امناء دانشگاه، هماهنگی با مرکز هیئت­ های امنا و هیئت­ های ممیزه وزارت متبوع در تدوین دستورالعمل ها، دستـورات مشتـرک و تنظیـم صورتجلسـات، جمع آوری مستندات مصوبات و... و ممیزی و اخذ تاییدیه پیشنهادات قابل طرح در نشست هیئت امنا از کمیسیون دائمـی و مرکز هیئت ­های امنا و هیئت­های ممیزه وزارت متبوع.

- برگزاری جلسات هیئت امنای دانشگاه حسب ضرورت با نظر رئیس موسسه بصورت فوق العاده یا عادی خارج از جلسات برنامه ریزی شده سالیانه و فراهم نمودن امکانات لازم در ارسال مستندات کامل جلسه به اعضا با فاصله زمانی مناسب (حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسه) و مرکز هیئت ­های امنا و هیئت­ های ممیزه وزارت متبوع.

- مطالعه، هماهنگی و همکاری در تدوین برنامه ­ها و سیاست­های دانشگاه (برنامه راهبردی و عملیاتی) با مبادی ذیربط بخشی و فرابخشی در راستای سیاست­های کلان و تسری آنها در مصوبات هیئت امنا.

- هماهنگی و مشارکت با مدیریت مالی و مدیریت بودجه دانشگاه در تنظیم و تهیه جداول، گزارشات بودجه ­ای و مالی، هماهنگی در راستای مصوبات هیئت امناء و پیگیری نهایی نمودن جداول پیشنهادی جهت تصویب در فصل بودجه ­ریزی و ارائه گزارشات مالی و حسابرسی حسب نیاز و سایر موارد مالی و معاملاتی در هیئت امنای دانشگاه.

- مطالعه، پژوهش و برنامه ­ریزی در پایش و نظارت بر حسن اجرای مصوبات هیئت امناء، ارزیابی عملکرد آن و ارائه گزارش به هیئت امنا و رئیس دانشگاه.

- مشارکت و همکاری با ستاد دانشگاه (معاونت ­ها و واحدهای تخصصی زیر مجموعه) به منظور برنامه­ ریزی و جمع آوری اطلاعات، مستندات و پیشنهادات جهت تهیه و تدوین نهایی پیش نویس مصوبات و تصویب آن در هیئت امناء دانشگاه .

- برنامه ­ریزی جلسات هیئت امناء، برگزاری جلسات، مشارکت و پیگیری در تنظیم صورتجلسات، اصلاح و اخذ تائید و امضای صورتجلسات، پیگیری تنظیم بهینه­ ی گزارشات عملکرد، حسابرسی، جداول بودجه و مالی و... از واحدهای تخصصی ذیربط دانشگاه.

- بازنگری و مطالعه دستورالعمل­ ها، قوانین مرتبط ، جداول مالی و اداری و ارائه اصلاحات در زمینه ­های مدیریت و فعالیت­ های دانشگاه مرتبط با مصوبات هیأت امناء.

- مستندسازی و طبقه بندی اطلاعات و ایجاد ارتباط و هماهنگی با اعضای هیئت امناء و مرکز هیئت­ های امنا و هیئت­ های ممیزه وزارت متبوع.

- هماهنگی در راه ­اندازی و فعالیت کمیته ­های تخصصی هیئت امناء در سطح دانشگاه در راستای مصوبات، پیشنهادات، تکالیف جلسات هیئت امناء و نیازهای دانشگاه.

 

 کلیات وظایف و فعالیت رئیس دبیرخانه دائمی هیئت امناء دانشگاه:

رئیس دبیرخانه دائمی و مسئول امور هیئت امناء، وظیفه هماهنگی و ایجاد ارتباط فعال و کارشناسی مستمر بین اعضای هیئت امناء، مرکز هیئت­ های امنا و هیئت­ های ممیزه وزارت متبوع و معاونین دانشگاه را داشته و جهت یافتن راهکارهای اجرایی مناسب و اطمینان از انجام تکالیف مختلف مندرج در صورتجلسات هیئت امناء، پیگیری مناسب را حسب مورد بعمل می­ آورد. درضمن زیر نظر رئیس دانشگاه به منظور اطلاع از کلیه اقدامات در سطح دانشگاه و نظارت در تهیه گزارشات، تنظیم پیش نویس مصوبات، ثبت و پیگیری تصمیمات و سیاستگذاری­ های اتخاذ شده در کلیه جلسات هیئت امناء، بعنوان مدعو و کاتب شرکت می­ نماید. رئیس دبیرخانه دائمی موظف است گزارشات دوره ­ای در خصوص اجرایی شدن مصوبات هیئت امناء، بودجه و عملیات مالی و حسابرسی را با هماهنگی رئیس دانشگاه به مرکز هیئت امناء و کلیه اعضای هیئت امناء ارائه و برنامه ­ریزی لازم را جهت حضور اعضای محترم هیئت امناء در سطح دانشگاه خارج از زمان­های شرکت در جلسات و ایجاد ارتباط با سطوح مختلف مدیریتی به منظورآشنایی هر چه بیشتر اعضاء با شرایط و وضعیت دانشگاه به دفعات لازم در طول سال بعمل آورد. درضمن مستندسازی و ایجاد بانک اطلاعات از مصوبات، گزارشات، عملکرد و آخرین وضعیت اجرایی شدن مصوبات از مهمترین اقدامات دبیرخانه می ­باشد.

 کلیات وظایف و فعالیت­های کارشناسان دبیرخانه:

کارشناس مسئول/ کارشناسان دبیرخانه علاوه بر اجرای وظایف دبیرخانه ­ای می­ بایست از توان و آگاهی لازم در مباحث برنامه­ ریزی، بودجه­ ای، مالی، قوانین و مقررات هیئت امناء، آئین نامه ­ها و دستورالعمل­ های مربوطه برخوردار باشند تا بتواند ضمن ارتباط و همکاری با واحدهای مختلف دانشگاه در ثبت و گزارش دهی داده­ ها، تنظیم جداول و نیز پالایش دستورات پیشنهادی با انجام مطالعات کارشناسی و مطابقت با قوانین و مقررات مرتبط، تنظیم پیشنویس اولیه صورتجلسات، پیگیری اجرای بهینه مصوبات و حضور کارشناسی در کمیته­ های تخصصی هیئت امناء تحت نظر و با مدیریت رییس دبیرخانه اقدام نمایند.

آخرین ویرایش 10 خرداد 1404
1   0
بازدید امروز: 1    بازدید کل: 54