«هیئت امناء»
کلیات:
هیئت امناء عالی ترین رکن یک دانشگاه می باشد و به جمعی منتخب از افراد ممتاز علمی، سرشناس مؤثر و مورد وثوق اطلاق می شود که به عنوان امین حکومت و به نیابت از آن اداره امور دانشگاه را برعهده دارند.
از آنجایـی که دانشگاههـا از شمـول قوانیـن عمومی اداری معاف شدهاند و مصوبات هیئتهای امنا به عنوان مرجع عالی، امکان تصمیمگیری سریع در امور سیاستگذاری و نظارت عملکردی را فراهم میکند. اختیارات هیئت های امنا، نقش کلیدی در استقلال دانشگاهها ایفا میکند و مسئولیت جذب منابع مالی، تعیین خط مشی های کلان، تخصیص هدفمند منابع و تضمین کیفیت آموزشی و تحقیقاتی را تسهیل می نماید. با حضور شخصیتهای علمی و اجتماعی در ترکیب اعضا، هیئتهای امنا امکان همکاریهای بینرشتهای و تعامل با بخشهای تولیدی و پیوند دانشگاه با صنعت و جامعه را تسهیل میکنند.
تاریخچه:
تشکیل هیئت های امنا با الگوی حال حاضر در دانشگاههای معتبر جهان، سابقه ای بیش از 300 سال دارد. دانشگاههای باستانی مانند دانشگاه جندی شاپور (تاسیس 271 میلادی)، دانشگاه بولونیا (تاسیس 1088 میلادی) و دانشگاه پاریس (تاسیس ۱۱۶۰ میلادی)، ساختارهای مدیریتی اولیه داشتند، اما هیئت های امنا به مفهوم امروزی (ترکیبی از شخصیتهای علمی، اجتماعی و نمایندگان دولت) در آنها شکل نگرفته بود. الگوی مدیریت هیئت امنایی عمدتاً در دانشگاه های آمریکایی قرن ۱۸ و ۱۹میلادی مانند دانشگاه هاروارد (۱۶۳۶م) و انیستیتیوی تکنولوژی ماساچوست (۱۸۶۱م) توسعه یافت. این هیئت ها با ترکیب خیرین، سیاستمداران و دانشگاهیان، الگوی امروزی مدیریت دانشگاهی را پایه گذاری کردند.
سابقه تشکیل هیئت امنای دانشگاهها در ایران، به دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۳۹ بر میگردد که اولین دانشگاهی بود که اساسنامه اش، هیئت امنا را به عنوان رکن اصلی معرفی کرد، اما عملاً دانشگاه شیراز در سال ۱۳۴۲ اولین هیئت امنا را تشکیل داد. سپس دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۴۴ و دانشگاه تهران در سال۱۳۴۶ به ترتیب هیئت های امنای خود را تأسیس کردند. در سال ۱۳۵۰ قانون اولیه هیئت های امنای مؤسسات عالی علمی ـ دولتی تصویب شد تا ساختار یکسانی برای تمام دانشگاهها ایجاد شود. در دهه شصت، تشکیل هیئت امناء بر اساس مصوبات جلسات ۱۸۱ و ۱۸۳، مورخ ۹ و 23/12/1367 شورایعالی انقلاب فرهنگی و نیز ماده ۱ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور به شرح ذیل یکپارچه سازی شد.
با عنـایت به پیگیـریهای صـورت گرفتـه، دانشگـاه هرمـزگان بر اساس طرح تـوجیهـی تنظیم شـده در تیـرماه سـال 1383 موفق به اخذ موافقت قطعی تشکیل هیئت امنای مستقل از مرکز هیئت های امنا و هیئتهای ممیزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گردیـد. اولیـن اجلاس هیئت امنای مستقل دانشگـاه هرمزگان در مورخ 17/09/1383 در دفتـر محترم وزارت وقت (رئیس هیئت امنا) برگزار گـردید. در سنـوات قبل از راه اندازی هیئت امنای مستقل، دستورهای مربوط به دانشگاه هرمزگان در ساختار هیئت امنای دانشگاههای جنوب شرق، مورد بررسی و تصمیم گیری قرار میگرفت.
الزامات قانونی:
ماده ۱ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور: دانشگاهها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فرهنگستانها و پارکهای علم و فناوری که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع قانونی ذی ربط می باشند، بدون رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاههای دولتی به ویـژه قانون محاسبات عمومی کشـور، قانون مدیـریت خدمات کشوری، قانون برگـزاری مناقصـات، اصلاحات و الحاقات بعـدی آنها و فقط در چهارچوب مصوبات و آیین نامه های مالی معاملاتی، عمل می کنند. همچنین دانشگاهها امور مربوط به استخدام، حین خدمت و بازنشستگی نیروی انسانی خود را نیز بر اساس آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی و آیین نامه استخدامی کارکنان علمی خود که مصوب هیئت امنا می باشد، عملیاتی می کنند.
تبصره 1- اعتبارات اختصاص یافته از منابع عمومی دولت به این مراکز و مؤسسات کمک تلقی و بعد از پرداخت به هزینه قطعی منظور می شود و بر اساس بودجه تفصیلی مصوب هیئت امناء و با مسئولیت آنها قابل هزینه است.
تبصره ۲- هرگونه استخدام جدید از محل منابع عمومی و توسعه تشکیلات اداری منوط به تأیید وزیران علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (حسب مورد) و سازمان اداری و استخدامی کشور است.
تبصره 3- هیئت امناء بر اساس ماده (۱۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب 4/12/1393 نمی تواند علاوه بر آنچه که از محل منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی برای دانشگاهها و مراکز مزبور پادار می شود تعهد جدیدی برای سال تصمیم گیری و سالهای بعد مصوب کند.
آخرین ویرایش 10 خرداد 1404
2 0
بازدید امروز: 1 بازدید کل: 78